اجرای طرح پیاده راه فردوسی آغاز شد
1399/2/12    
بازدید: 420
⭕️ طرح پیاده راه فردوسی؛ ریسک سنگین مدیریت شهری سنندج

«اجرای طرح پیاده راه فردوسی آغاز شد»

◀️ منتقدانِ «طرح پیاده راه خیابان فردوسی سنندج» به عدم کفایت مطالعات و فقدان پیش نیاز ها و شرایط طرح لازم جهت اجرای طرح اشاره دارند.

◀️ مدیران شهری این طرح را نقطه عطفی در تاریخ شهرسازی و حل معضلات شهری سنندج می دانند.

◀️ عوامل اصلی مورد انتقاد؛ وضعیت مجهول تغییر در الگو‌های ترافیکی موجود و ضعف شهرداری سنندج در کنترل فضا های عمومی است.


ارتقای کیفیت زندگی اولین بهانه ایجاد هرنوع تغییر در ساختار و فضای شهرهاست. از جمله این تغییرات در سالهای اخیر احداث پیاده راه ها بوده که ابزاری برای ارتقای فعالیت‌های جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی‌ محسوب می شوند.

نظر به پیچیدگی و وابستگی متغیر های گوناگون در حوزه مدیریت شهری؛ آنچه در طرح های این حوزه دارای اهمیت است «نگرش جامع و کلان» است.
به گونه ای که هر طرح شهری می بایست در بستر شهر دیده شود و تاثیرات و عملکرد آن با دیدگاهی کل نگر مورد تحلیل قرار بگیرد.

چند سال است که احداث پیاده راه خیابان در فردوسی سنندج به موضوع مدیریت شهری در مرکز استان کردستان تبدیل شده. این خیابان کوتاه که قلب تجاری شهر سنندج می باشد دو میدان اصلی شهر را به هم متصل می کند و به نوعی پلی میان قسمت تاریخی شهر (محلات آغه زمان، بازار آصف و ...) با بافت تجاری مدرن محسوب می شود. وجود پل ملاویسی در میانه این خیابان کوتاه مجالی است برای دیدن شهر از لابه لای ساختمان های بی نظم و خط آسمان آشفته. مقرر است این خیابان که در سالهای اخیر در سایه افعال مدیریت شهری سنندج به تصرف کامل دستفروشان در آمده در میان آرا موافقان و مخالفان، از خیابان به پیاده راه تغییر بیابد.

مواردی همچون:

⁃ تعیین تکلیف ترافیک عبوری از این خیابان با توجه به انسداد مسیر های موازی در ساعات اوج عبور و مرور
⁃ وضعیت دستفروشان و میزان اقتدار و توان مدیریت شهری در مقید نمودن ایشان به فعالیت در چهار چوب هنجار های تعریف شده در پیاده راه

در کنار سوابق نه چندان خوب شهرداری سنندج در مدیریت و کنترل فضا های عمومی؛ نوعی از ابهام و نگرانی از آتیه این طرح را رقم زده و منتقدان با بیان فقدان پیش نیاز ها و عدم کفایت مطالعات این پروژه آینده روشنی برای آن متصور نیستند.
به نظر می رسد چونین مداخله عمیقی در وضع موجود شهری که پیاده رو های آن در بازار تاناکورا مورد ساخت و ساز قرار گرفته و خرید و فروش شده و اجاره داده می شوند و فروشنده گان وانتی بدون محدودیت در سراسر شهر اجازه توقف دارند؛ بر شبهه های موفقیت این طرح افزوده است.

مخصوصا که تجارب شکست خورده ای نیز در شهر های مختلف در حوزه پیاده راه سازی کشور وجود دارد.

در همین رابطه نتیجه یک تحقیق دانشگاهی تحت عنوان «نقش محور های پياده در توسعه پايدار شهرها نشان می‌دهد که اهداف متنوع و گوناگون را می توان برای پیاده راه سازی متصور شد که با نگاهی به این اهداف می توان دریافت پیاده راه سازی خیابان فردوسی سنندج تا چه میزان منطبق بر این اهداف است.

الف- بهبود مديريت ترافيك :
 برنامه ريزی و توسعه فضاهای پياده اثرات چندجانبه ای بر كاهش مشكلات ترافيكی دارد كه از جمله می توان به؛ تحرك رفت و آمد در مركز شهر، تشويق استفاده از وسايل حمل و نقل عمومی، بهبود دسترسی به مراكز عمده شهری، توسعه پاركينگ های عمومی و ... اشاره نمود.

ب- بهبود سيمای كالبدی شهر:
ساماندهی پياده راهها و فضاهای پياده يكي از ابزارهاي مؤثری است كه می تواند به طرق مختلفی مانند؛ احياء بافته‌ای تاريخی، حفظ ارزش هاي معماری و فرهنگی، زيباسازی منظر شهری، ساماندهی تجهيزات خيابانی، بهبود روشنايی، بهبود دسترسی ها و ... به بهسازی و حفظ سيمای شهر كمك كند. 

ج- بهبود وضع زيست محيطی:
 در اين زمينه می تواند به كاهش منابع آلودگی هوا و صدا، افزايش ايمنی، توسعه فضای سبز، گسترش فضاهای باز، كاهش تراكم و ازدحام در مراكز فعاليت و تجارت و ... اشاره نمود.

د- بهبود وضع خريد و خدمات :
يكي از مشكلات عمده زندگی در شهرها، دشواری دسترسی به مراكز خرده فروشی و تأمين خدمات روزمره مورد نياز شهروندان است. توسعه پياده راهها چنانكه تجربه نشان داده است، يكي از عوامل مؤثر در رونق مراكز خرده فروشی سنتی و جديد، و دسترسی آسان به خدمات جزئی، ولی ضروری روزمره است. 

ه- بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی :
 در اين زمينه می توان به مواردی از قبيل؛ توسعه مراودات اجتماعی، آسايش سالمندان، بازی كودكان، گذراندن اوقات فراغت جوانان و ديگران، امنيت رفت و آمد كودكان، تشويق تفريح و گردش، جذب توريسم و ... اشاره كرد
 
با این اوصاف و با توجه به تصمیم مدیریت شهری در سنندج به اجرای این طرح؛ باید قضاوت موفقیت طرح را به آینده ای نه چندان دور موکول کرد.

رسانه تخصصی راهساز به انعکاس نظر صاحبنظران و مسوولین در خصوص این طرح خواهد پرداخت.