علی رغم گذشت 5 برنامه توسعه در کشور که تمامی آنها بر توازن منطقه ای و رفع محرومیت تاکید داشته اند، کردستان همچنان در برخی از حوزه ها همچون راه و آب در قعر جدول رتبه بندی توسعه استان ها قرار گرفته است....
1398/9/6    
بازدید: 225
بهمن مرادنیا: در واقع موضوع مطرح شده بسیار قابل توجه است و البته حاوی نکاتی مهم و اساسی. طولانی شدن عقب ماندگی ها در بعضی از حوزه های استان واقعا باعث نگرانی است. از جمله بدیهی ترین دلایل همانطور که اشاره کردید متاسفانه شرایط جنگ تحمیلی و نا امنی های دهه اول انقلاب است. که معمولا به عنوان عامل اصلی مطرح می شود اما به غیر این دلایل می توانم در راستای تداوم عقب ماندگی در برخی حوزه های استان به چند عامل اشاره کنم. واقعیت این است که ما متاسفانه برنامه ریزی درستی برای جبران، نداشته ایم و همواره به سهم اندک خود قناعت کرده ایم. مساله ای که مطرح کردید در مورد اینکه هر 5 برنامه مبتنی بر توازن منطقه ای و رفع محرومیت بوده است، مساله قابل توجهی است؛ باید بپذیریم که در کشور این واقعیت وجود دارد که لابی گری استان ها در مرکز، عامل تعیین کننده ای برای جلب اعتبار و توجه است و ما در این حوزه ضعفی تاریخی داریم. همواره به سهمی که برای ما تعیین شده قانع بوده ایم و متاسفانه ما قدرت جنگندگی  برای توجه بیشت
در واقع ما برای جبران عقب ماندگی های خود توان مطالبه سهم بیشتری نداشته ایم. توجه کنید که در چند سال گذشته شاهد اقدامات قابل توجهی در حوزه های تخصصی همچون آب و راه بوده ایم که در جریان هستند و به درستی می توان گفت در این حوزه ها تحرکی ایجاد شده برای جبران بخش قابل توجهی از این عقب ماندگی ها. به عنوان مثال واضح در خصوص همین سوال، در موضوع آب از ابتدای شروع کار بنده در این مسوولیت پیگیر های جدی شروع شد. توجه کنید که در آن دوران وزارت نیرو بر این باور بود که ما نمی توانیم کشور را بهم بریزیم که تخصیص آب را عوض کنیم اما وقتی پیگیری ها جدی شد و مراجعات و رایزنی های مکرر در این موضوع انجام گرفت وزارت نیرو تسلیم شد. موضع وزیر در آن ایام نهایتا 5000 هکتار برای سهم کردستان بود و برنامه این بود که به عنوان ره آورد سفر معرفی کنند. ما با طرح این موضوع به جد مخالفت کردیم و نهایتا آقای جهانگیری دستور به تشکیل یک هیات دادند و پس از بررسی و رایزنی خواسته ما تحقق پیدا کرد.
به عنوان جمع بندی پاسخ به این پرسش می توانم بگویم مشکل ما لابی گری و قدرت جنگندگی ضعیف در مرکز است که نتیجه آن تداوم عقب ماندگی در برخی حوزه ها است.
راهساز : در ضعف مطرح شده چه سهمی برای وکلای استان در مجلس قائل هستید؟ به صورت کلی با توجه به تجربه نمایندگی شما در مجلس، چه ارزیابی از وضعیت وکلای مردم کردستان به صورت عمومی دارید؟
در پاسخ به بخش اول پرسش شما، به اعتقاد بنده هر دو قسمت یعنی مقننه و مجریه در چنین شرایطی سهم دارند. به اعتقاد بنده از جمله مشکلات اصلی در حوزه قوه مقننه استان کردستان این است که نمایندگان استان عموما جدید هستند، نماینده جدید یکسال اول صرفا به دنبال آشنایی با کمیسون های مختلف است. این ضعف ریشه ای است ما در استان یک نهال می کاریم این نهال تا می خواهد جان بگیرد ریشه کن می کنیم و نهال دیگری می کاریم. نماینده هم به همین ترتیب است این یک واقعیت انکار ناپذیر است دولت برروی نمایندگان با تجربه حساب می کند و البته می توانند موفق تر باشند. ما در استان تجربه مرحوم ادب را داریم چرا دیگر تکرار نشد؟ حالا هم از ایشان یاد می شود اما از دیگران اسمی برده نمی شود..
از دیگر مشکلات این حوزه تمرکز به حوزه انتخابی و بعضا تقدم آن بر منافع استان است متاسفانه این مشکل در کردستان شایع است. از طرفی عدم ارتباط تنگاتنگ میان مجموعه نمایندگان و مجموعه دولت سبب شده که ما در مرکز صدای مشترکی نداشته باشیم هرکس دنبال خواسته های خود در حوزه خود است. بنده با توجه به تجربه حضورم در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دوره نمایندگی هماهنگی میان نمایندگان استان های دیگر همچون اصفهان را می دیدم. ما در کردستان عوامل موثر و نیروی موثر در مرکز نداریم و این یک عامل تعیین کننده در قدرت گفتمان و توفیقات منطقه ای است. این موضوع به مسائل فرهنگی مربوط می شود. البته انتخاب مردم مقدم است اما به صورت خلاصه تغییر انتخاب و عدم تداوم اعتماد به یک نماینده، عدم اتحاد میان نمایندگان از عوامل کاهش قدرت در مرکز است.
راهساز :خارج از مقننه، مجریه در راستای تداوم محرومیت ها چه عواملی را موثر می بینید؟
عوامل مختلفی را می توان بر شمرد، مثلا به فضای رسانه ای توجه کنید متاسفانه تعداد قابل توجهی از رسانه های ما در این استان استقلال کافی ندارند و بعضا تحت رهبری و در تعقیب منافع اشخاصی خاص کار می کنند همین عامل در عدم ایجاد صدای واحد استان موثر است. چنین شرایطی موجب ایجاد و پررنگ شدن مرز ها می شود که همواره مورد انتقاد بنده بوده و به باور من برای کردستان آفت است. در عمل هم نشان داده ام که در حوزه توسعه هیچ باوری به جناح ندارم و دست هر کسی را بدون توجه به مسائل سیاسی برای توسعه استان می فشارم.  
راهساز: به هماهنگی میان قوای مقننه و مجریه در کردستان چه نمره ای می دهید؟
نمره دقیقی نمی توانم به هماهنگی میان قوای مجریه و مقننه در کردستان بدهم اما واقعیت این است که این هماهنگی ضعیف است. مشکلی که در هماهنگی میان این قوا در کشور وجود دارد در کردستان پر رنگ تر است.
اگر هر کدام  از ما وظایف خود را به درستی انجام دهیم مسائلی پیش نخواهد آمد. قوه مجریه کار اجرایی به عهده دارد، مقننه هم قانون گذاری و نظارت اما مشکل از اینجا شروع می شود که ما نقش های خود را فراموش می کنیم.
راهساز :هزینه نقد در استان کردستان بالاست، دلیل آن چیست؟ چرا منتقدین مخالف انگاشته می شوند؟
توجه کنید من برای پاسخ به این پرسش به مطلب قبل باز می گردم فضای رسانه ای و استقلال رسانه ها، ما تعدادی رسانه داریم که در حوزه تخصصی کار می کنند و نقدشان هیچ گاه برای ما نه تنها ناراحت کننده نیست بلکه سازنده است، اعلام اینکه فلان پروژه و طرح فلان مشکل را دارد مورد استقبال ما و در راستای توسعه است. بنده شخصا نقد را می پذیرم. اما رسانه هایی داریم که نقد نمی کنند و در راه تخریب به دروغ متوسل می شوند و دلیل آن هم فقدان استقلال این رسانه ها است ( اگر چه من هیچگاه قائل به شکایت از رسانه ها نیستم) اما چنین رسانه هایی فضا را خطی می کنند و این آفت بزرگی برای توسعه است و البته دلیل اصلی بالا بودن هزینه های نقد همین موضوع است. آنچه هزینه نقد را بالا می برد فضای تخریب است. به عنوان نمونه واکنش ها به کنگره بی نظیر مشاهیر را رصد کنید که چگونه به ما حمله شد و کسی به تاثیر گزاری داخلی و خارجی کنگره توجه نکرد. کار می کنیم متهم هستیم ، کار نمی کنیم متهم هستیم، چنین فضایی فضای نقد نیست و به جای ایجاد هماهنگی و هم افزایی در راستای توسعه استان، موجب دلسردی می شود.
راهساز: مردم از عملکرد شهرداری گله مند هستند- نظر شما در خصوص عملکرد شهرداری های استان بخصوص شهرداری سنندج چیست؟
توجه کنید که عامل اصلی کجاست، درآمد در کردستان پایین است و این اصلی ترین عامل است که باعث شده ما در موضوع شهرداری ها ضعف داشته باشیم. من نمی توانم بگویم شهردار فلان شهر ضعیف است. اما اگر بخواهیم ریشه ای نگاه کنیم در حوزه شهرداری می بایست اقداماتی بشود که نشده است. به عنوان مثال همین موضوع دستفروشان در سنندج را مجبور شدم به شورای تامین ببرم، مغازه داران ما در مرکز استان در حال تعطیلی هستند اما فروشنده های وانتی ما که مالیات نمی دهند و مزاحم ترافیک هستند در حال افزایش هستند. شرایط شهر سنندج از این منظر مورد رضایت نیست هرکسی در گوشه ای از خیابان های اصلی سفره ای پهن کرده است. طرح هایی همچون طرح پیاده راه فردوسی می تواند  در این راستا راه گشا باشد.